مشگلات روان شناختی در بیماران ESRD

خرید بک لینک

مشگلات روانشناختی در بیماران ESRD

افسردگی شایعترین و مهمترین مشگل در این بیماران میباشد و ممکن است از ادامه درمان دیالیز و مصرف داروها خودداری کند و یا احتمالا اقدام به خودکشی نماید ، و ضمنا افسردگی سبب بی اشتهائی و سوء تغذیه شده و بر عملکرد ایمنی بدن اثر گذار بوده و مرگ و میررا افزایش میدهد .

درمان = دادن داروهای مهار کننده انتخابی باز جذب سرو تونین SSRI)) حداقل به مدت 6-4 هفته پیش از آنکه تصمیم کرفته شود درمان اثر گذاربوده یا نه ، باید داده شود (ومزیت این دارونداشتن عوارض آنتی کولینرژیک نسبت به داروهای ضد افسردگی های سه حلقه ای(TCAs) میباشد) و سبب اختلا در هدایت قلب نشده و سبب کاهش فشارخون وضعیتی نمیشود و دوز مصرفی آن 3/2 دوز معمولی برای بیماران ESRD میباشد و فلوگستین (flouxetin) 2میلی گرم روزانه بهترین دارودر این گروه میباشد.

داروی SNRI مهار کننده انتخابی باز جذب اپی نفرین به علت دفع دارو از طریق کلیه ، در بیماران دیالیز باید با احتیاط مصرف شود .

مهار کننده های مونو آمین اگسیداز در بیماران دیالیزی به دلیل احتمال ایجاد کاهش فشار خون نباید تجویز شود.

درمانهای غیر داروئی شامل : سایکو تراپی – شناختی – حمایتی – گروه درمانی ... میباشد.

اختلال شناختی (دمانس – دلیریوم) در بیماران دیالیزی شایع است و حمایت خانواده برای انجام دیالیز لازم است .

درمان اضطراب و اختلال رفتاری با سایکو تراپی و تکنیکهای درمانی انجام شده و بنزودیازپین های کوتاه اثر (ahprazoham- lorazepam) برای زمان محدود باید داده شود و از دادن دیازپام و کلرودیازپوکساید در بیماران دیالیزی پرهیز شود و باربیتوراتها بجای بنزودیازپین نباید مورد استفاده قرار گیرد.

در بیماران آژیته آنتی سایکوز یا هالوپریدول ( هالو پریدول دفع کلیوی ندارد) استفاده و نیاز به تنظیم دوز ندارد.

در بیماران با اختلال دو قطبی (Bipolar) لیتیوم مصرف میشود ولی باید سطح سرمی چک شده و بعد از دیالیز داده شود.

اسید والپرویک اسید داروی دیگر برای اختلالات خلقی است و سطح سرمی آن باید چک شود و در بیماران با نارسائی کلیوی میتواند سطح سرمی افزایش یابد.

اختلالات غدد درون ربز...

ما را در سایت اختلالات غدد درون ربز دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 236 تاريخ: شنبه 20 بهمن 1397 ساعت: 19:57

صفحه بندی